1. Моя освіта – реферати, конспекти, доповіді
  2. Медицина
  3. Реакції організму на введення лікарських засобів

Реакції організму на введення лікарських засобів

Крім позитивного лікувального ефекту багато лікарські засоби можуть викликати небажані реакції, а в деяких випадках призвести до тяжких ускладнень і навіть летального результату. Розрізняють такі види побічних ефектів і ускладнень:

побічні ефекти, пов’язані з лікувальною активністю лікарських засобів;
токсичні ускладнення, зумовлені передозуванням препарату;
вторинні ефекти (зниження імунітету, гіповітаміноз, дисбактеріоз та ін.);
алергічні реакції;
синдром відміни, що виникає при припиненні прийому лікарського препарату.
Серед побічних реакцій часто зустрічаються ефекти, пов’язані з лікувальними властивостями препарату в терапевтичній дозуванні. Так, ряд препаратів крім основного впливу на центральну нервову систему викликають сухість у роті, затримку сечі, порушення зору, запори та ін. Токсичні реакції можуть виникнути при тривалому застосуванні препарату. Порушення імунологічних властивостей організму можливо при застосуванні високоактивних антибіотиків та інших протимікробних засобів, що викликають зміну нормальної бактеріальної мікрофлори (дисбактеріоз, суперінфекція та ін.). Синдром відміни виникає при раптовому припиненні прийому лікарських засобів і проявляється різким загостренням основного захворювання. Деякі медичні препарати викликають зміни крові, надають токсичну дію на печінку, нирки і м’яз серця. Крім вище перерахованих реакцій воможность порушення з боку нервової системи (депресія, судоми, втрата слуху та ін.). Деякі лікарські засоби чинять негативний вплив і на орган зору.

Алергічні реакції обумовлені специфічними процесами в організмі і не пов’язані з дозою лікарського препарату. Розрізняють два типи реакцій, які можуть бути викликані лікарськими засобами:

реакція негайного типу (анафілактичний шок, кропив’янка, висип та ін.);
реакція уповільненого типу (ураження суглобів, судин, лімфатичних вузлів), що виявляється через 10-15 днів.
Найчастіше зустрічаються різні ураження шкіри: свербіж, висипи та ін. Звичайно висипання виникають через кілька днів після початку прийому препарату. У більшості випадків висип проходить через 3-4 дні після відміни лікарського засобу. Алергічне контактна ураження шкіри частіше розвивається при місцевому застосуванні мазей, кремів, аерозолів та ін.

Кропив’янка – прояв алергії, що починається раптово з інтенсивного свербіння шкіри на різних ділянках тіла, а іноді й по всій її поверхні. На місці сверблячки швидко виникають почервонілі ділянки висипу, первинним елементом яких є пухир. Величина їх може бути різною: від зовсім дрібних до великих. Напад гострої кропив’янки може супроводжуватися слабкістю, головним болем, нездужанням, підвищенням температури тіла. Набряк Квінке – алергічне захворювання з поширенням на шкіру, підшкірну клітковину, слизові оболонки, що характеризується ярковираженной набряком обличчя. Викликається найрізноманітнішими алергенами або їх поєднанням (харчові продукти, медикаменти, бактерії, косметичні засоби та ін.). Загальні лікувальні заходи цих захворювань спрямовані на скасування лікарських препаратів, виключення харчових продуктів, що викликають алергію, голодування і швидке виведення алергенів з організму шляхом повторних очисних клізм або прийому активованого вугілля. Анафілактичний шок – вид алергічної реакції негайного типу, що виникає при повторному введенні в організм алергену і є найбільш небезпечним алергічним ускладненням. Характеризується стрімким розвитком, бурхливим проявом, тяжкістю перебігу. Як правило, хворі відчувають почуття задухи, болі в грудній клітці, запаморочення. Наростають явища дихальної та серцево-судинної недостатності. Можуть з’явитися шкірні ознаки алергії, сльозотеча, закладеність носа та ін. Основними принципами невідкладної допомоги при анафілактичний шок є швидкість і точність виконання лікарських призначень. Перш за все необхідно припинити введення лікарського препарату або інших алергенів, накласти джгут вище місця введення алергену. При необхідності проводять закритий масаж серця, штучну вентиляцію легень, зігрівають хворого і терміново транспортують в лікувальний заклад.

Гострі лікарські отруєння. Значна кількість побутових отруєнь становлять отруєння лікарськими препаратами. Вони відбуваються в результаті самолікування, спроб самогубства психічно неврівноваженими особами, при необережному зберіганні медикаментів, коли до них мають доступ діти. Снодійні та заспокійливі ліки стали зараз найпоширенішою причиною побутових медикаментозних отруєнь. При підозрі на лікарський отруєння (якщо хворий у свідомості) йому дають рясне пиття і викликають блювоту, таку процедуру повторюють кілька разів, потім доставляють в лікувальний заклад.

ПОДІЛИТИСЯ:

Дивіться також:
Мокрота