1. Моя освіта – реферати, конспекти, доповіді
  2. Хімія
  3. Властивості криптону

Властивості криптону

КРИПТОН (Kripton; від грец. – Прихований), Kr – хім. елемент VII групи періодичної системи елементів; ат. н. 36, ат. м. 83,80. Інертний газ. Атмосферне К. складається з суміші шести стабільних ізотопів, серед яких брало переважає ізотоп 84Кr (56,90%). Отримано 15 радіоактивних ізотопів. К. відкрили (1898) англ. вчені У. Рам-еай і М. Траверс при спектроскопічному вивченні труднолетучих фракцій рідкого повітря. Криптон -рідкісна, розсіяний газ, зустрічається гл. обр. в атмосфері (3 • 10-4%). Осн. термодинамічні параметри – критична точка: Т = 209,35 К; ρкр = 54,3 ат; ρkр = 0,908 г / см3; потрійна точка: Т, = 115,78 К; ρTP = 548,7мм рm. ст., ρTP = 2,826 г / см3.
Нормальна т-ра кипіння 119,80 К (при атм. Тиску); т-ра плавлення 116,55 К; теплота плавлення 390,7 кал / моль) теплота випаровування (в точці кипіння) 2258 кал / моль; теплота сублімації (т-ра 0 К) 2666 кал / моль. Газоподібний криптон – без кольору і запаху, складається з одноатомних молекул. При т-рі 0 ° С і тиску 760 мм рпг. ст. його щільність 3,7493 кг / м3; коеф. теплопровідності 2,08 х X 10-5 кал / см – сек • град, розчинність у воді: 99,1 см3 / л (т-ра 0 ° С) і 28,5 см3 / л (т-ра 80 ° С) . У рідкому стані щільність 2,413 г / см3; коеф. теплопровідності 21,3 X10-5 кал / см • сек • град. Кількість газу, що утворюється при випаровуванні 1 л рідини, -643,6 л. Решітка твердого К.- гранецентрі-рованная кубічна з періодом (т-ра 4,2 К) а = 5,646 А. Теплофі-зические св-ва твердого
Криптон досліджувався гл. обр. по кривій рівноваги кристал – пар. В інтервалі т-р 114-12 До щільність його змінюється від 2,799 до 3,092 г / см3; теплоємність Cv зменшується з 5,14 до тільки при зниженій т-ре. Подібно іншим інертним газам криптон утворює сполуки, зв’язок в яких брало здійснюється міжмолекулярними силами (напр., Кr • 6Н20). К. зазвичай отримують як побічний продукт при розділенні повітря методом глибокого охолодження. Застосовують гл. обр. в електровакуумної техніці. Криптонові лампи розжарювання служать довше звичайних, оскільки важкі атоми К. ускладнюють випаровування вольфрамової нитки.
Вперше криптоном був названий газ, виділений Вільямом Рамзаем з мінералу клевеїту. Але дуже скоро довелося це ім’я зняти і елемент «закрити». Англійська спектроскопіст Вільям Крукс встановив, що газ не що інше, як вже відомий по сонячному спектру гелій. Через три роки, в 1898 р, назва «криптон» знову з’явилося, його присвоїли новому елементу, новому благородній газу. Відкрив його знову ж Рамзай, і майже випадково – «йшов у двері, потрапив в іншу». Маючи намір виділити гелій з рідкого повітря, учений спочатку пішов було по помилковому сліду: він намагався виявити гелій в висококиплячих фракціях повітря. Зрозуміло, гелію, самого низько-киплячого із усіх газів, там не могло бути, і Рамзай його не знайшов. Зате він побачив у спектрі важких фракцій жовту і зелену лінії в тих місцях, де подібних слідів не залишав жоден з відомих елементів.
Так був відкритий криптон, елемент, ім’я якого в перекладі з грецької означає «потайний». Назва дещо несподіване для елемента, який сам йшов в руки дослідника.
Історія криптону
Відомо, що гелій, радон, майже весь аргон і, ймовірно, неон нашої планети мають радиогенное походження, т. Е. Вони -продукти радіоактивного розпаду. А як справи з криптоном?
Серед відомих природних ядерних процесів, що породжують криптон, найбільший інтерес представляє мимовільне ділення ядер урану і, торію.
У 1939 р Г. Н. Флеров і К. А. Петржак встановили »що в природі (дуже рідко) відбувається мимовільне розщеплення ядер урану-238 на два осколки приблизно рівної маси. Ще рідше таким же чином діляться ядра 232Th і 235U. Осколки -це атоми ізотопів середній частині періодичної системи елементів. Будучи нестійкими («перевантаженими» нейтронами), ці осколки проходять по ланцюгу послідовних бета-розпадів. Серед кінцевих продуктів розпаду є і стабільні важкі ізотопи криптону.
Підрахунки, однак, показують, що радіоактивний розпад (включаючи розподіл урану-235 повільними нейтронами) – не головний «виготовлювач» криптону. За час існування Землі (якщо вважати його рівним 4,5 млрд. Років) ці процеси змогли виробити не більше двох-трьох десятих відсотка існуючого на нашій планеті елемента № 36. Звідки в такому випадку основна його маса?
Сьогодні на це питання даються дві обгрунтованих, але різних за змістом відповіді.
Частина вчених вважає, що земний криптон виник в надрах планети. Прародителями криптону були трансуранові елементи, що колись існували на Землі, але тепер уже «вимерлі». Сліди їх існування вбачають у тому, що в земній корі є елементи-довгожителі нептуніевого радіоактивного ряду (нині цілком штучно відтвореного). Інший подібний слід – микроколичества плутонію і нептунію в земних мінералах, хоча вони можуть бути і продуктами опромінення урану космічними нейтронами.
На користь цієї гіпотези говорить той факт, що штучно отримані актиноїди (не всі, але багато) – активні «генератори» криптону. Їх ядра мимовільно діляться набагато частіше, ніж ядра атомів урану. Порівняйте періоди напіврозпаду зі спонтанного поділу: 8,04 -1015 років -для урану-238 і всього 2000 років -для каліфорнія-246. А для фермію і Мендельову відповідні періоди напіврозпаду вимірюються всього лише годинами.
Іншої думки дотримується інша група вчених. На їхній погляд, земний криптон (як і ксенон) прийшов на Землю з Всесвіту, в процесі зародження Землі. Він був присутній ще в протопланетном хмарі, його сорбирован первинна земна матерія, звідки він потім, при розігріві планети, виділився в атмосферу.
Це думка теж спирається на факти. На його користь говорить, зокрема, те, що криптон – газ важкий, малолетучих і відносно легко конденсується (на відміну від інших компонентів первинної атмосфери) навряд чи зміг би залишити Землю да перших фазах її формування.
Хто ж правий? Швидше за все, мають рацію обидві сторони: криптон нашому планети, ймовірно, представляє собою суміш газів як космічного, так і земного походження.

Дивіться також:
Йодоформ CHJ3