Земля і астероїди

У 1932 році, коли в околицях земної кулі були несподівано виявлені два астероїда. Перший, під назвою Амуром (№ 1221), наблизився до Землі на відстань 16,5 млн км. Другий – Аполлон (№ +1862) – пролетів в 1,5 рази ближче. А до деяких законів риє роки відстань між Аполлоном і нашою планетою скорочується до 3 млн км.

У 1936 році був відкритий астероїд Адоніс (№ 2101). За кілька днів до того, як він був помічений на фотографічній пластинці, непроханий “небесний гість” пролетів близько нас в 1,5 млн км. Але незабаром рекорд близькості до Землі встановив астероїд Гермес. 30 жовтня 1937 він вихором промчав всього лише в 800 тис. Км від неї! Астероїд так швидко переміщався серед зірок, що сфотографувати його повторно не змогли, і він був загублений. Тепер Гермес може бути відкритий знову лише випадково.

Тож не дивно, що після ряду таких зустрічей багато стали ставитися до астероїдів з побоюванням. А що якщо подібний прибулець зіткнеться із Землею? Чи не загине в результаті цього наша планета?

З дрібними осколками астероїдів розміром в десятки сантиметрів і дрібніше Земля стикається постійно, так як в околицях земної орбіти їх число величезне. Під час стрімкого польоту в атмосфері вони дробляться і випаровуються. Лише деякі з них випадають на земну поверхню у вигляді каменів-метеоритів. Перший засвідчений випадок зіткнення з Землею великого космічного тіла, відомого під назвою Тунгуського метеорита, стався в 1908 році.

Коли невеликий астероїд з космічною швидкістю врізається в Землю, вся його колосальна енергія руху вивільняється в якісь долі секунди і він руйнується в жахливому вибуху. А на місці падіння утворюється кратер. У різних місцях земної поверхні зустрічаються сліди таких зіткнень з астероїдами.

Найбільший з добре збережених метеоритних кратерів знаходиться в Аризонской пустелі (США) на гірському плато. Він має майже круглу форму діаметром близько 1200 м і глибиною 175 м. В околицях цього кратера було виявлено поселення загиблого індіанського племені. Вчені переконані, що причиною загибелі індіанців послужило падіння космічного тіла. Всередині і навколо кратера знайдені осколки никелистого заліза, характерного для складу залізних метеоритів. За оцінками фахівців залізно-нікелевий астероїд, що зіткнувся в цьому місці з Землею, мав діаметр близько 60 м і масу понад 1 млн т. У момент удару об земну поверхню його швидкість становила 20 км / с. Неважко розрахувати, що енергія вибуху повинна була досягти 10-20 мегатонн, тобто була еквівалентна вибуху 10-20 млн т тринітротолуолу.

Сліди гігантського 100-кілометрового кратера виявили ленінградські геологи на Таймирі, там, де річка Попігай утворює закрут недалеко від гирла. Цікаво, що Чорне море, а також Охотське і Берингове теж являють собою сильно змінилися і “зарубцевавшиеся” кратери, що утворилися в результаті падінь на Землю в найдавніші часи справжнісіньких малих планет-астероїдів. Всього ж в межах нашої країни виявлено близько 30 гігантських кільцевих структур, що мають ударне походження.

Як бачимо, зустрічі і зіткнення астероїдів із Землею в минулому відбувалися неодноразово, і цілком зрозуміло, що вони не виключені як в даний час, так і в майбутньому. Словом, в будь-який день і годину з нашою планетою на одному з космічних перехресть може несподівано зустрітися небезпечний “небесний гість” в образі астероїда або комети. А таких гостей, що пролітають поблизу Землі, вже відомо понад 2 тис. Діаметр найбільшого, Ганімеда (№ 1036), досягає 41 км. Подалі б від такого небезпечного сусіда! Але закон всесвітнього тяжіння діє невблаганний: чому бути, того не минути!

Приблизно 65 млн років тому, в кінці мезозойської ери, на нашій планеті відбулося щось труднооб: раптово на суші і в Світовому океані загинула добра половина всього живого, в тому числі всі динозаври, літаючі ящери і інші представите чи тодішньої фауни. Для пояснення цього небувалого мору були запропоновані різні гіпотези: наступ нового льодовикового періоду, вибух в околицях Сонячної системи наднової зірки, що викликала опромінення земної біосфери інтенсивним потоком згубних рентгенівських променів, тощо. Загальна в цих гіпотезах було одне: причину загибелі динозаврів на межі крейдяного і третинного періодів слід шукати в якомусь незвичайну пригоду.

У 1980 році американські дослідники з Каліфорнійського університету зв’язали цю подію з падінням на Землю 10-кілометрового астероїда. Приводом для такого припущення стало те, що в шарі глини, що відноситься до періоду повального вимирання рептилій, було виявлено підвищений вміст іридію – хімічного елемента, що відноситься до платинових металів. Причому іридієва аномалія носила глобальний характер: іридій був знайдений у відкладеннях, відповідних епосі описаної катастрофи, в різних місцях земної кулі. Земна кора бідна іридію. Тому повсюдне збагачення цим металом тонкого шару осадових порід означає його привніс ззовні, тобто з космосу.

Отже, епоха динозаврів на Землі закінчилася 65 млн років тому, коли один з астероїдів “земної” групи впав поблизу нинішньої Мексики і Куби. Від жахливого вибуху в атмосферу зметнулися хмари пилу і маса уламків. По всій Землі спалахнули пожежі. Це не могло не привести до різкого ослаблення сонячного випромінювання. Світло померкло, день надовго перестав відрізнятися від ночі. Температура сильно знизилася – всюди почалася “ударна зима”. Фотосинтез припинився, і разом із загибеллю рослин загинули харчувалися ними динозаври. Практично загинули всі великі хребетні. Дрібні ссавці змогли вижити, ймовірно, тому, що ховалися в норах. Отже, всі ссавці, що живуть нині на Землі, є далекими нащадками тих маленьких тварин, яким вдалося врятуватися в цій страшній катастрофі. Але якби її і Вцілівши динозаври, хто знає, в яке русло пішло б подальший розвиток життя? Навряд чи при безмежному пануванні гігантських ящерів на Землі зміг би з’явитися людина.

Вселенська катастрофа, про яку ми розповіли, була далеко не єдиною в історії нашої планети. На кольорових космічних фотографіях, виконаних в косому сонячному освітленні, простежуються великі ударні кільцеві структури, що отримали назву астроблем, або “зіркових ран”. Число відомих астроблем на земній кулі досягло 230.

Таким чином, за свою довгу геологічну історію Земля прийняла на себе безліч ударів малих небесних тіл – астероїдів і кометних ядер. Такі зіткнення загрожують нашій планеті і в даний час і будуть загрожувати в майбутньому, а людство стикається з цим ризиком розділити долю динозаврів. На великий шкалою часу небезпека зростає з кожним роком і стає реальною.

Люди усвідомили нарешті, що загрожує їм з космосу небезпека. Таким поворотною подією, що привернув увагу відомих учених і світової громадськості до проблеми астероидно-кометної небезпеки, стало проходження поблизу Землі 300-метрового астероїда Асклепій (№ 4581). 23 березня 1989 року перетнув орбіту Землі в точці, де наша планета була всього лише 6 годин тому. І якби цей астероїд, що летів навперейми з космічною швидкістю, зіткнувся із Землею, то стався б вибух, рівний за силою одночасного вибуху 1-2 тис. Мегатонни водневих бомб! Найжахливіше: астероїд був помічений лише під час його віддалення від Землі …

Кількість астероїдів, що зближуються із Землею, різко зростає зі зменшенням їх розмірів.

Особливо тривожить, що на кожен відомий нам астероїд, зближуються з Землею, припадає не менше тисячі космічних тіл, про які ми не знаємо рішуче нічого. А це означає, що в будь-який день і годину нас, землян, може спіткати невідворотне лихо. Тіла, подібні Тунгуського, розміром в сотню метрів, можуть викликати локальну (місцеву) катастрофу. Зіткнення ж з більш великими космічними тілами, такими як астероїди Ікар, Тоутатіс і Ерос, загрожують людству глобальною спустошенням і навіть повним знищенням земної цивілізації. Тому вчені з різних країн домовилися про створення постійно діючої системи виявлення та спостережень за потенційно небезпечними астероїдами.

В крайньому випадку астероїд, що рухається навперейми Землі, може бути зруйнований засобами сучасної ракетно-лазерної космічної техніки.