Спостереження астероїдів

Фотографічний метод значно полегшив і спростив спостереження астероїдів.

Але на фотопластинках можливі різні дефекти. І тоді будь-який випадковий штрих можна прийняти за малу планету. Щоб виключити подібні помилки, астрономи використовують для спостережень подвійні астрографи. Відмітна риса такого інструменту полягає в тому, що у нього дві паралельні труби і дві фотокамери, одночасно фотографують один і той же ділянку зоряного неба. І якщо об’єкт, що рухається відображений відразу на двох негативах, то можна не сумніватися в його космічній природі. Залишається лише з’ясувати: астероїд це або комета?

У Росії спостереження астероїдів почалися в 1912 році в Сімеїзькій обсерваторії. Чисте гірське повітря Криму і темні південні ночі – все це сприяло спостереженнями таких слабких космічних об’єктів, як астероїди. Мала планета, відкрита в Сімеїзі 14 березня 1913 року чудовим російським ученим-астрономом Г.М. Неуйміним, увійшла в Міжнародний каталог малих планет під номером 748 і за пропозицією першовідкривача була названа Сімеїзу. Всього ж в Сімеїзькій обсерваторії вітчизняними астрономами було відкрито 148 нових планет.

У роки Великої Вітчизняної війни Сімеїзька обсерваторія була зруйнована, а після Перемоги в Бахчисарайському районі була побудована Кримська астрофізична обсерваторія (КрАО). З 1964 року там почала працювати група спостерігачів малих планет – наукових співробітників Інституту теоретичної астрономії. За ці роки кримчани відкрили понад 1300 нікому не відомих раніше планет і 2 комети.

Спостереження ведуться за допомогою подвійного 40-сантиметрового астрографа. Фотографуються ділянки зоряного неба 10 на 10 градусів на пластинки формату 30 х 30 см. Особлива методика пошуків (астрограф зміщується НЕ слідом за зірками, а слідом за спостережуваним астероїдом) призводить до того, що на негативах зображення зірок виходять у вигляді рисок, а зображення астероїда – у вигляді маленького кружечка або точки. При цьому способі світло астероїда весь час падає на один і той же місце пластинки, завдяки чому відбувається накопичення енергії випромінювання і на платівці виходять дуже слабкі об’єкти (гранична фотографічна зоряна величина +17,5). Досить сказати, що світло таких астероїдів приблизно в 40 тис. Разів слабкіше блиску зірок, які ще здатний розрізняти людське око ясною безлунной вночі.

Як ми вже знаємо, щоб відкрити нову планету, зовсім недостатньо помітити одного разу поява нової, часом ледве можна було розрізнити точки на фотографічній пластинці. Необхідно виконати не менше трьох послідовних спостережень незнайомого об’єкта – простежити за його рухом серед зірок, щоб потім обчислити орбіту. Але якщо навіть і пощастить, то про свою “знахідку” астроном дізнається не скоро, років через п’ять, при одній з чергових зустрічей з “незнайомкою”, звичайно, якщо вдасться знайти її на небі і отнаблюдать в декількох опозиціях (зближеннях з Землею). І тільки після надійного визначення орбіти нового небесного тіла, коли з’явиться впевненість у тому, що за його рухом можна буде стежити і воно не загубиться, мала планета отримує в Міжнародному планетному центрі (його очолює доктор Брайен Марсден) постійний порядковий номер і заноситься в спеціальний каталог . Такий каталог-довідник щорічно видавався Інститутом теоретичної астрономії Російської Академії наук (ІТА РАН) в Санкт-Петербурзі. Ним користуються астрономи всього світу, які беруть участь в міжнародній програмі спостережень малих планет. Кількість занумерованих (відомих) астероїдів, тобто тих, для яких обчислені орбіти і за їх рухом можна спостерігати, перевищило 80 тис.

На 1 січня 2004 року вітчизняними астрономами було відкрито близько 1500 нових астероїдів, які на все часи включені в Міжнародний каталог малих планет.