Перші гіпотези про існування Всесвіту

Пізнання навколишнього світу формувалося поступово. Давно вже вчені висловлювали різні здогади про походження світу, але тільки після блискучих відкриттів Коперника, Галілея і особливо Ньютона з’явилися науково обґрунтовані припущення, інакше – перші гіпотези про існування Всесвіту.

Відкриття Миколи Коперника

Великий польський вчений Микола Коперник (1473-1545) своїми відкриттями зробив революційний переворот в астрономії. В результаті тридцятирічних наполегливих робіт, користуючись при цьому вельми нескладними приладами, він прийшов до висновку, що Земля не є центром всесвіту, а звичайна планета і що обертається вона разом з іншими планетами навколо Сонця.

Микола Коперник. Відкриття Коперника високо підняло авторитет науки. Однак у міру того, як «коперниковой ересть» отримувала все більше визнання, посилювався і гнів католицької церкви. Праця Коперника, так само як і всі роботи, які розкривають його вчення, потрапили в списки заборонених книг. Рішення церковної цензури йшлося:
Стверджувати, що Сонце стоїть нерухомо в центрі світу – думка безглузде, помилкове з філософської точки зору і формально єретичне, оскільки воно суперечить священного писання. Стверджувати, що Земля не знаходиться в центрі світу, що вона не залишається нерухомою і володіє навіть добовим обертанням, є думка настільки ж безглузде, помилкове з філософської і гріховне з релігійної точки зору.
Всякий, хто викладав і захищав відкриття Коперника, піддавався переслідуванню і жорстокому покаранню.

Відкриття Галілео Галілея

Самовідданою продовжувачем робіт Коперника був великий італійський вчений Галілео Галілей (1564-1642) – астроном і фізик. Він заклав основи наукового дослідження природи і за допомогою саморобного телескопа розкрив справжню картину світу.

Перш за все Галілей виявив на Місяці гори і тим самим встановив, що між земним і небесним немає вже таких глибоких відмінностей. Телескоп, хоча і дуже слабенький, дозволив все ж Галілею довести, що Венера, подібно Місяцю, змінює свій лик. Звідси випливає, що світить вона відбитим від Сонця світлом і обертається навколо нього, а не навколо Землі, як стверджували раніше. Галілей не тільки розгледів на Сонці плями але навіть уклав з видимого переміщення плям, що Сонце обертається навколо своєї осі. «Сонце крутиться!» .., а Чумацький Шлях – величезне скупчення зірок. Наукові відкриття Галілея значно розширили пізнання людей про розміри всесвіту. Переконатися в правильності того, що доводив учений, міг будь-яка людина, варто було йому лише подивитися в астрономічну трубу. Тепер уже важко було відстоювати птолемеевой систему будови світу.

Вчений Клавдій Птолемей

Олександрійський вчений Клавдій Птолемей, який жив ще в II столітті нашої ери, т. Е. Приблизно за півтори тисячі років до Коперника, вважав Землю нерухомим центром світу. У зв’язку з цим цікаво навести жартівливий вірш Ломоносова, в якому він жваво передає, як кухар переконливо дозволив гаряча суперечка двох учених. З них «один Коперник був, інший мав славу Птолемей». Кухар дав таку відповідь:

… що в тому Коперник прав, Я правду доведу, на Сонці не буває: Хто бачив простака з кухарів така, Який би крутив вогнище колом жаркова.

Особливо стривожило супротивників Галілея відкриття їм чотирьох супутників Юпітера, які зверталися навколо планети подібно до того, як Місяць обертається навколо Землі, (докладніше: Подання про форму Землі). Цим Галілей остаточно спростував благочестиві домисли отців церкви про те, що тільки Земля – ​​центр руху небесних тіл. Церква, особливо католицька, завжди рішуче розправлялася зі своїми ворогами. Галілей похитнув досі непорушні її основи. Однодумців у нього ставало все більше і більше. Значить, він найнебезпечніший ворог. Його необхідно прибрати. І сімдесятирічного старця за твердження коперниковой єресі засудили до довічного тюремного ув’язнення. Після вимушеного каяття страшна церковна в’язниця була замінена йому довічним домашнім арештом.

Вчення Ісаака Ньютона

Не менш велика роль в пізнанні природи найбільшого фізика і математика XVIII століття, англійського вченого Ісаака Ньютона (1643-1727). Відкритий ним закон всесвітнього тяжіння дозволив пояснити не тільки рух планет і супутників їх, але також і багато інших явищ природи.

Ісаак Ньютон. Стало зрозумілим, наприклад, що Місяць не може полетіти в світовий простір або впасти на Землю, як падають небесні камені – метеорити, так як Місяць утримує сила тяжіння. Закону, відкритого Ньютоном, підкоряються не тільки планети нашої сонячної системи, але і інші світила за її межами. Тому закон Ньютона і називають законом всесвітнього тяжіння.
Гіпотеза Іммануїла Канта
Розгадавши таємницю руху планет, людина прагне пізнати, як же саме виник той світ, в якому він живе.

Перша спроба розібратися в цьому складному питанні належить знаменитому німецькому філософу Іммануілу Канту (1724-1804). В основу своєї гіпотези Кант поклав розвиток туманностей.

Туманності

Туманностями називаються небесні світила, різко НЕ окреслені. Навіть в телескопі вони представляються у вигляді туманного плями. Більшість туманностей спіралеподібного – закручені, як спіраль. Крім світлих, спостерігаються і темні туманності, чорні плями, або вугільні мішки. Туманності, крім того поділяються на пилові, газові та зіркові. Кант вважав, що сонячна система виникла з «хаосу» – з величезного скупчення беспоряочно рухаються часток і безформною матерії. У перекладі з латинської – це речовина, з якого сформувалася вся навколишня природа. Ядро такого метеоритного рою утворило Сонце, а окремі щільні частини послужили тими центрами, навколо яких стали групуватися інші, більш легкі. Так виникли планети. Ці висновки, здавалося, підтверджувалися не тільки обертанням планет в одному напрямку із заходу на схід, а й тим, що планети знаходяться в одній площині. Кант правильно вважав Чумацький Шлях однієї з найбільших туманностей. Всесвіт в його розумінні являє вічну зміну виникнення і загибелі. Рушійним початком тут є тільки сили, властиві самій матерії. У зв’язку з цим Кант висловив сміливу для свого часу думку:
Дайте мені матерію, і я побудую світ.

Гіпотеза Канта-Лапласа

Сучасник Канта, видатний французький математик, фізик і астроном З (1749-1827) доповнив і уточнив теорію походження всесвіту, що отримала найменування гіпотези Канта – Лапласа. Він встановлював послідовний розвиток величезної газової туманності, що йде за межі орбіти крайней планети. У центрі розрідженій маси туманності, на думку Лапласа, знаходилося деяке згущення, з якого і розвинулося Сонце. Туманність володіла спочатку рівномірним рухом. У міру охолодження вона стискалася, приймаючи чечевицеобразную форму. Швидкість обертання в зв’язку з стисненням збільшувалася. Зростала і відцентрова сила, особливо в області екватора. При подальшому зростанні відцентрової сили, що перевищує силу тяжіння, в екваторіальній частині туманності відділялися одне за іншим газові кільця. Кільця потім розпадалися і знову збиралися у вторинні туманності. З них і утворилися планети зі своїми супутниками. Блискуча гіпотеза привернула загальну увагу, про неї говорили усюди. Завдяки своїй простоті і переконливості гіпотеза Канта-Лапласа понад півтораста років користувалася великим поширенням. Поступово в зв’язку з розвитком наукових знань починають виявлятися деякі недоліки гіпотези, наприклад, як пояснити зворотне обертання супутників деяких планет; дуже суперечливе, крім того, відділення кілець при стисненні туманності і подальшу освіту планет. Ще більше заперечень викликає утворення Сонця після відділення планет. Є і інші заперечення, пов’язані з математичними обчисленнями, покладеними в основу цієї гіпотези. Крім неї, існувало ще багато інших гіпотез. Ми не маємо можливості зупинятися на них.

Гіпотеза О. Ю. Шмідта

Ті заперечення, які викликали ці гіпотези, підказали академіку О. Ю. Шмідту (1891 -1956) оригінальну думку про утворення нашої сонячної системи зовсім іншим шляхом. З давніх часів увагу астрономів залучали темні плями Чумацького Шляху – вугільні мішки, що представляють скупчення метеорної пилу і самих метеоритів різної величини. Ці значних розмірів темні хмари закривають собою лежать за ними зірки. Коли через таке темна хмара проходило Сонце, воно, як припускав академік О. Ю. Шмідт, захопило за собою масу пилових частинок і метеоритів, і вони стали обертатися навколо Сонця по подовженим орбітах. Стикаючись між собою, метеорити і пилинки злипалися в гігантські грудки – зародки планет. Ці грудки, притягаючи до себе нові метеорити, збільшувалися в об’ємі. Величезна кількість метеоритів і пилу було поглинуто самим Сонцем, чому найближчі до нього – Меркурій, Венера, Земля і Марс – не відрізняються значними розмірами.

На великому ж відстані від Сонця створилися більш сприятливі можливості для освіти величезних планет. Подібно нашій сонячній системі можуть виникати і виникають зірки і планети Всесвіту. Хоча гіпотез походження сонячної системи вельми достатньо, проте жодна з них не користується загальним визнанням.