Любительська астрономія

Для багатьох тисяч людей астрономія є великим захопленням. Кожному любителю під силу побачити багато цікавого, якщо запастися картою зоряного неба, ліхтариком з червоним фільтром (щоб не сліпило очі) і теплим одягом. Спостерігати небо можна неозброєним оком, за допомогою бінокля або в телескоп. Слідкуйте за мінливих видом планет або блиском змінних зірок. Хтозна, може, вам одного разу пощастить відкрити невідому комету або нову зірку.

Всі зірки є величезними кулями з розпеченого газу, але між ними є безліч розбіжностей. Вночі певні зірки виглядають яскравіше інших. Але зірка може здаватися яскравіше тільки тому що вона ближче до нас, тоді як слабка зірка часом здається такою лише через свою близькість. Найяскравіша зірка на небі – Сіріус. Незважаючи на те, що вона випромінює світла більше, ніж Сонце, в 26 раз, ми сприймаємо її як яскраву головним чином тому, що це одна з найближчих до нас зірок. Адже є зірки, які світять в 100 тисяч разів інтенсивніше нашого Сонця, яке випромінює світла в 100 тисяч разів більше, ніж самі тьмяні зірки.

Зірки розрізняються за кольором. Червоні зірки, такі, як Бетельгейзе, холодні; жовті, схожі на Сонце, гарячі; білі, наприклад Вега, ще гаряче, а найгарячіші – це блакитні зірки, подібні Алніламу. Сонце – звичайна зірка, одна з тих, які іноді ще називають зірками головної послідовності. Червоні гіганти і надгіганти холодніше, яскравіше і набагато більше. Якби на місці Сонця була Бетельгейзе, то Земля виявилася б всередині цієї величезної зірки. На протилежному краю шкали знаходяться білі карлики, тьмяні зірки розміром приблизно з Землю.

Світло поширюється в просторі як хвиля. Відстань між вершинами гребенів називається довжиною хвилі. Сонячне світло або світло зірки – це суміш випромінювань з різною довжиною хвилі. Скляна призма розкладає його в спектр, тобто набір квітів від синього (коротка хвиля) до червоного (мінна хвиля). По темних смугах в спектрі зірки можна Судити, з яких хімічних елементів вона складається.