1. Моя освіта – реферати, конспекти, доповіді
  2. Астрономія
  3. Квазари у Всесвіті

Квазари у Всесвіті

Квазари у Всесвіті були відкриті М. Шмідтом на початку 60-х років ХХ століття, дещо раніше, ніж пульсари.

Австралійський астроном Сиріл Хазард уточнив положення на небі потужного джерела радіовипромінювання і встановив, що на місці цього джерела є крихітна зірочка. Коли досліджували її спектр, виявилося, що вона знаходиться надзвичайно далеко від нас і, відповідно, дуже швидко від нас віддаляється. Побачити на такій відстані окрему зірку неможливо, значить, це не зірка, а Галактика у Всесвіті. У 1963 році радянські вчені Ю. М. Єфремов і А. С. Шаров одночасно з американськими астрономами встановили, що «галактика Газарда» періодично змінює свою яскравість, причому період зміни яскравості – всього один тиждень. Це вже було цікаво. Астрономи ще не зустрічали Галактик, які могли б настільки часто підморгувати їм. Наприклад, наша Галактика має діаметр в сто тисяч світлових років, в неї входить 150 мільярдів зірок, і уявити, що всі вони раптом почнуть синхронно змінювати свою яскравість, абсолютно неможливо. З часу відкриття першого квазара пройшло майже шістдесят років. Але повної розгадки загадкової пульсації немає і досі.

Чорна діра

Більшість вчених схиляються до думки, що явище квазара пов’язано з колапсом матерії, з таким її станом, яке ми навряд чи зможемо відтворити в земних лабораторіях навіть в досить віддаленому майбутньому. Зірка вмирає, «падає в себе» – гігантське скупчення матерії стискається під дією потужного гравітаційного поля. Це стиснення спочатку буде зупинено температурним і променевим противодавлением, потім абсолютним ущільненням до щільності нейтронних зірок. А якщо маса стискується матерії виявиться ще більше, гравітаційне поле – ще могутніше? Опір нейтронного речовини виявиться тоді недостатнім, ущільнення триватиме. Далі немає ніяких нових бар’єрів, і гравітаційне поле стисне масу в точку, яка не має розмірів? Ні, межа все-таки є. Але межа абсолютно особливий, який ставить перед матерією час. Цей ефект передбачив ще Альберт Ейнштейн: у великих гравітаційних полях час рухається уповільнено. Якщо величина поля перевершує якусь, правда, надзвичайно велику величину, час взагалі зупиняється. Втім, зупиняється тільки для зовнішнього спостерігача.

Припустимо, всередині коллапсірующая об’єкта встановлено радіопередавач з годинниковим механізмом, що включає його кожні п’ять хвилин. Перший сигнал зовнішній спостерігач почув би в потрібний час, другий долинув би до спостережного пункту із запізненням на хвилину, третій – із запізненням на п’ять хвилин, четвертий – на півгодини, п’ятий – на кілька місяців, шостий – на мільйони років. Сьомого сигналу спостерігачі не дочекалися б ніколи. Так виявляв би себе ефект гальмування часу. Ось цей ефект і повинен стати останньою перепоною для стрімкого стиснення колапсуючої, падаючої «всередину себе» зірки. Розрахунками встановлено, що для будь-якого матеріального освіти є якийсь мінімальний обсяг, описуваний формулою Шварцшильда. Якщо речовина стискається до такого мінімального обсягу, воно переходить в новий стан, в ньому практично зупиняється час, зупиняються всі внутрішні процеси: матерія всередині «сфери Шварцшильда» стає невидимою і взагалі не виявляється. Вона не випускає ніяких променів, бо випромінювання пов’язане з рухом, а в ній немає руху. Її не можна виявити і локатором, бо будь-який досяг її промінь буде поглинений нею і ніколи не повернеться. Космічний корабель або міжзоряний блукач – астероїд, захоплений її могутнім гравітаційним полем, буде зім’ятий, стиснутий і приєднаний до колапсуючої масі.

Лише по надпотужному гравітаційного поля і можна виявити такий стислий до фантастичною щільності згусток матерії, який астрофізики образно назвали чорною дірою. В даний час, за допомогою потужних радіо- і оптичних телескопів астрофізики встановили, що квазари – це не зірки і не галактики, а зіркоподібні об’єкти, що випромінюють величезну кількість енергії.

Дивіться також:
Планети земної групи