Карликові планети Сонячної системи

У межах нашої Сонячної системи, навколо зірки Сонце, обертаються не тільки звичні для нас вісім планет. Таких космічних об’єктів, які мають віддалену орбіту навколо Сонця набагато більше, але про них ми знаємо набагато менше. Адже такі об’єкти мають невеликі розміри, орбіти яких проходять далеко від Сонця. Це карликові планети.

Такі невеликі планети, що обертаються в межах нашої Сонячної системи, знаходяться в області за орбітою Нептуна на такому великому віддаленні, що деякі з них роблять оборот навколо Сонця більш ніж за 4000 років. Таких невеликих планет може бути набагато більше, ніж ми про них знаємо. Ось деякі відкриті з них:

Плутон (Pluto)

• Відкриття: в 1930 році. Діаметр: 2322 км.
  • Відстань від Сонця: 30-49 а.о. Орбітальний період: 248 років

Мабуть, найвідоміший і гучний з карликових планет об’єкт. Донедавна Плутон вважався дев’ятою планетою Сонячної системи, але був розжалуваний у 2006 році. Багато в чому цьому сприяло відкриття Еріди. “Треба або вважати планетою Еріду, або не вважати такою Плутон” – вважає Майк Браун, при якому була відкрита Еріда.

Орк (Orcus)

• Відкриття: у 2004 році. Діаметр: ~850 км.
  • Відстань від Сонця: 30-48 а.о.Орбітальний період: 245 років

Цікава особливість цієї невеликої карликової планети, її танець у зв’язці з Нептуном. Так, за кожні три оберти, які робить Нептун навколо Сонця, Орк робить два. До речі, така ж особливість, є і старшого товариша за розміром Плутона.

Хаумеа (Haumea)

• Відкриття: у 2004 році. Діаметр: ~1400 км.
  • Відстань від Сонця: 35-43 а.о. Орбітальний період: 283 років

Ця незвичайна кам’яна планета має овальну форму, немов обточений водою морської камінчик. Її поверхня покрита тонким шаром водяного льоду.

Квавар (Quaoar)

• Відкриття: у 2002 році. Діаметр: ~900 км.
  • Відстань від Сонця: 42-45 а.о.Орбітальний період: 286 років

Про цей невеликий об’єкт в Сонячній системі, що має свою орбіту стало відомо ще в 1954 році. Квавар, як думають, багато дослідників покритий шаром кристалічного льоду, це говорить про те, що його температура піднімалася з нинішніх -220 до -160 гр. Цельсія. Одна з можливих причин такого дивного нагріву – постійне потрапляння крихітних метеоритів на поверхню разом і, так звані, крижані вулкани.

Макемаке (Makemake)

• Відкриття: у 2005 році. Діаметр: ~1 460 км.
  • Відстань від Сонця: 38,5-53 а.о.Орбітальний період: 310 років

Поверхня цієї карликової планети настільки крижана і дивно рівна, що, як жартує дослідник Майк Браун – “Ви могли б покататися на Макемаці на ковзанах”. Її середня температура -240 гр. Цельсія, а покрита поверхня плитами метанового льоду.

OR10

• Відкриття: у 2007 році. Діаметр: ~1250 км.
  • Відстань від Сонця: 34-101 а.о. Орбітальний період: 551 рік

Досить великий об’єкт Сонячної системи досі не отримав назви. Його першовідкривачі Меган Швомб і Майк Браун неофіційно ласкаво назвали планету Білосніжкою, оскільки вважали, що складається вона з водяного льоду. Наявність льоду дещо пізніше було підтверджено, хоча із застереженнями, та й колір планети зовсім не білий, а майже червоний.

Еріда (Eris)

• Відкриття: у 2005 році. Діаметр: ~ 2 326 км.
  • Відстань від Сонця: 38-98 а.о. Орбітальний період: 560 років

З усіх відомих карликових планет Еріда найважча “непланета”, вона на 27% масивніше Плутона. Власне, цей та інші факти і перевели Плутон в статус карликової Планети. Інакше б, саме планет у всьому розумінні, Сонячної системи було б не вісім, а набагато більше.

VP113

• Відкриття: у 2012 році. Діаметр: ~450 км
  • Відстань від Сонця: 80-449 а.о. Орбітальний період: 4300 років

Карликова планета на дуже віддаленому від Сонця відстані має екзотичний рожевий колір, що говорить – “про наявність на її поверхні у великих кількостях водяного метанового льоду з вкрапленнями кам’янистих порід” – приблизно так пояснює один з відкривачів об’єкта Скотт Шепард.

Седна (Sedna)

• Відкриття: у 2003 році. Діаметр: ~1000 км
  • Відстань від Сонця: 7-937 а.о. Орбітальний період: 11400 років

“Седна божевільна” – так характеризує дальню карликову планету в Сонячній системі Майк Браун. Пливе ця далека мандрівниця по своїй величезній орбіті в пустельному регіоні між поясом Койпера і хмарою Оорта. Можливо, в далекі часи, коли наше Сонце було ще значно молодше, Седна належала іншим планетним системам, коли зірки яких були значно ближче, ніж зараз, але була захоплена тяжінням Сонця і отримала прописку в нашій Сонячній системі.