Чи можливе життя на Венері?

Чим більше ми дізнаємося про Венеру нового, тим більше виникає нових проблем. Ось одна з них: чим пояснити настільки істотна відмінність в хімічному складі атмосфер сусідніх планет – Землі і Венери?

Мільйони років тому атмосфера нашої планети теж була в достатку насичена вуглекислим газом, вирізнявся з земних надр при вулканічних виверженнях. Але з появою на Землі рослин вуглекислота все більше і більше пов’язувалася, так як йшла на освіту рослинної маси. Великий вміст вільної вуглекислоти в атмосфері Венери, очевидно, свідчить про те, що там ніколи не було органічного життя, подібної земної. Отже, велика кількість вуглекислого газу в атмосфері сусідньої планети – явище цілком закономірне. І те, що на Венері панує дуже висока температура, теж не випадковість.

Не в міру висока температура на планеті пояснюється так званим парниковим ефектом. Фізична сутність цього явища полягає в тому, що поверхня Венери, що нагрівається сонячними променями, віддає від себе енергію в інфрачервоному (тепловому) діапазоні. Але щільна вуглекисла венерианская атмосфера, та ще з невеликою домішкою водяної пари, майже повністю непрозора для інфрачервоних променів. В результаті відбувається накопичення надлишкового тепла – створюється парниковий ефект, внаслідок якого розжарюються поверхню планети і прилегла до неї атмосфера.

Висока температура стала причиною і інших особливостей незвичайного світу Венери. Як відомо, при температурі 374 ° С для води настає так зване критичний стан, коли вона вже незалежно від величини атмосферного тиску повністю переходить в пар. Отже, відкриті водойми на Венері могли б перебувати тільки в високих широтах (не нижче 60-х паралелей), де температура не досягає критичного значення. Тому можна було припустити, що полярні “шапки” Венери, на відміну від земних і марсіанських, являють собою … гарячі моря! З всій же решті, сильно розпеченій венеріанській поверхні вода повинна була неодмінно випаруватися.

Зараз точно встановлено, що ніяких водних басейнів на Венері немає. І в атмосфері планети водяної пари дуже мало. Питається: куди ж зникла вода? У чому причина такого сильного зневоднення венеріанській атмосфери?

Академік Олександр Павлович Виноградов пояснював зникнення води з атмосфери Венери посиленим (завдяки близькості планети до Сонця) фотохимическим процесом. В результаті цього відбувалося розкладання води, що випарувалася на складові елементи: кисень і водень. Кисень окисляє гірські породи, а легкі атоми водню зникали з атмосфери в міжпланетний простір. Тим більше що розсіюванню водню на Венері сприяє дещо менша, ніж на Землі, сила тяжіння і висока температура. Все це повинно було неминуче привести планету до “усихання”.

І все ж розкладання водяної пари під дією сонячного ультрафіолету не могло привести до такого сильного висушування венеріанській атмосфери. Що не кажи, а питання про зникнення води на Венері залишається для нас загадкою.
Відсутність у Венери помітного власного магнітного поля повністю узгоджується з її дуже повільним обертанням. Навіть якщо ядро ​​Венери подібно земному ядру, швидкість обертання планети занадто мала, щоб в її ядрі могли виникнути внутрішні струми, здатні генерувати магнітне поле.

Структура надр Венери, мабуть, схожа на будову Землі. А ось потужність теплового потоку, що йде з глибин Венери, відповідає приблизно тим значенням, які відзначені на Землі в вулканічних областях.

Порівняння Венери з Землею було б неповним, якби ми не торкнулися питання можливості життя на цій сусідній з нами планеті. Найбільша перешкода для життя на Венері – надзвичайно висока температура. Та й атмосферний тиск не можна скидати з рахунку. Легко сказати, живі істоти, що знаходяться на венеріанській поверхні, повинні постійно відчувати на собі 90 атмосфер! Не кожен глибоководний батискаф знаходиться в таких важких умовах, як все те, що може виявитися на дні повітряного океану Венери, що складається із спресованого вуглекислоти. Англійський вчений Бернард Ловелл так характеризує природні умови планети: “На Венері прибульців чекає розпечене, отруйна і непривітне оточення”.

І все ж повністю виключити можливість життя на цій планеті ми не маємо права. Відомо, що з віддаленням від поверхні Венери атмосферний тиск падає і температура знижується, з кожним кілометром висоти зменшуючись приблизно на 8 ° С. Так, на головній вершині гір Максвелла температура повинна бути майже на 100 ° С нижче, ніж біля підніжжя. Однак і тут вона продовжує залишатися високою і становить близько 300 ° С.

Ще недавно вважалося, що при такій температурі життя, нехай сама найпростіша, стає абсолютно неможливою. Але не будемо поспішати з таким категоричним висновком. Згадаймо хоча б те, що на дні Тихого океану в районі Галапагоських островів були відкриті гарячі джерела з температурою 300 ° С. І що дивно: в цих джерелах виявлені живі мікроорганізми. Чому ж не допустити, що в самому примітивному вигляді життя може бути навіть на Венері? Звичайно, не на розпеченій поверхні планети, а в тих шарах венеріанській атмосфери, де фізичні умови близькі до земних, тобто де температура +20 “С при тиску в 1 атмосферу. На Венері такі умови склалися десь на висоті близько 50 км над поверхнею планети. Тільки ось як позбутися від зайвої вуглекислоти і збагатити венерианскую атмосферу киснем? як усунути парниковий ефект?

Американський вчений-астроном Карл Саган (1934-1996) вважав, що корінна перебудова атмосфери Венери і позбавлення планети від парникового ефекту – річ цілком реальна. Для цього потрібно лише одне: налагодити фотосинтез. А в атмосфері Венери є все необхідне для виробництва фотосинтезу в найширших масштабах: вуглекислий газ, водяні пари, сонячне світло. Тому в верхні, щодо прохолодні шари венеріанської атмосфери вчений пропонував закинути за допомогою космічних апаратів бурхливо розмножується водорість – хлорелу. Вона очистить атмосферу від надлишку вуглекислого газу і поповнить її киснем. Втративши вуглекислого газу, атмосфера перестане бути пасткою для сонячної енергії. Коли ж парниковий ефект ослабне, температура піде на спад, водяна пара сконденсіруется в воду, яка рясно проллється на остигаючу поверхню планети. Це ще в більшій мірі зменшить парниковий ефект, і тоді на Венері з’являться умови, сприятливі для розвитку рослинного і тваринного світу. Згодом клімат негостинної планети зміниться настільки, що вона, можливо, стане придатною для проживання людини.