Значення періодичного закону Менделєєва

З відкриттям Менделєєва змінилася вся світова наука. Значення періодичного закону хімічних елементів стало важливо не тільки для хімії, а й фізики, космології, геохімії.

Відкриття Менделєєва

Періодичний закон був відкритий Дмитром Менделєєвим в 1871 році. Різні вчені XIX століття намагалися знайти закономірність і впорядкувати всі відомі елементи. Менделєєв встановив, що хімічні властивості елементів змінюються і повторюються із зростанням відносної атомної маси.

На основі цього він розставив 63 відомих елемента по шести періодів і восьми групах. Кожен період починався металом і закінчувався неметалом. Менделєєв залишив прогалини в таблиці для невідкритих елементів і зробив перерахунок відносної атомної маси деяких елементів.

Наприклад, вважалося, що атомна маса берилію – 13,5, а не 9, як це відомо зараз. За логікою Менделєєва метал необхідно було помістити між вуглецем з атомною масою 12 і азотом з атомною масою 14. Однак це порушувало б принцип періодичного закону: метал виявився б між двома неметалами. Тому Менделєєв припустив, що місце берилію між літієм (7) і бором (9), тобто атомна маса берилію повинна бути приблизно 9, а валентність – II або III.

Математична точність Менделєєва згодом підтвердилася експериментально, пропущені вченим клітини поступово стали заповнюватися. При цьому Менделєєв не знав про існування елементів, їх ще треба відкрити, але вже зміг визначити їх порядковий номер, атомну масу, валентність, властивості.

У цьому полягає головне значення відкриття періодичного закону Менделєєва. Незважаючи на нові знання, знаходження нових елементів і розширення таблиці, принцип періодичного закону зберігається і підтверджується досі.

Найбільш докладно Менделєєв описав три фантомних елемента – екабор, екаалюмінієм, екасіліцій. Вони були відкриті в 70-80-х роках XIX століття і названі відповідно скандієм, галієм, германієм.

Сучасність

Відкриття, зроблене Менделєєвим, вплинуло на розвиток науки. Якщо раніше нові елементи знаходилися випадково, то з періодичної таблиці хіміки цілеспрямовано, орієнтуючись на порожні клітини, стали шукати елементи. Так було відкрито багато рідко зустрічаються елементи, наприклад, реній.

Таблиця також доповнилася:

• інертними газами;
  • радіоактивними елементами.

Крім того, в кінці XIX століття завдяки теорії будови атома стало відомо, що властивості елементів перебувають в залежності не від відносної маси атомів, як це вивів Менделєєв, а від заряду ядер. При цьому порядковий номер елементів збігся з показником заряду атома. Це дозволило зв’язати хімію і фізику і продовжити вивчення внутрішньоатомної енергії.

Таблиця Менделєєва охоплює всю неорганічну хімію і дає чітке уявлення про хімічних, фізичних властивостях елементів і їх місце у Всесвіті.

Що ми дізналися?

Періодичний закон Менделєєва вплинув на розвиток хімії та інших суміжних наук. Менделєєву вдалося передбачити багато елементів, які були відкриті пізніше. Він розрахував для них атомну масу, визначив їх властивості. Значення підтверджувалися з перебуванням елементів. Періодична таблиця задала напрямок хімії: вчені стали шукати елементи, орієнтуючись на її прогалини.