✅Значення періодичного закону і періодичної системи

Періодична система – це система елементів, а з елементів складається вся жива і нежива природа. Отже, періодичний закон – це не тільки основний хімічний закон, але й основний закон природи, що має філософське значення.

Відкриття періодичного – закону справила величезний вплив на розвиток хімії і не втратило значення донині.

За допомогою періодичної системи елементів Д. І. Менделєєву вдалося перевірити і виправити атомні ваги ряду елементів, наприклад осмію, іридію, платини, золота та ін. Ґрунтуючись на періодичній системі, Д. І. Менделєєв вперше в історії хімії успішно передбачив відкриття нових елементів.

У 60-х роках минулого століття деякі елементи, такі, як:

• скандій (№ 21);
  • галій (№ 31);
  • германій (№ 32) та ін.,

Ще не були відомі. Проте Д. І. Менделєєв залишив для них вільні місця в періодичній системі, оскільки був переконаний, що ці елементи будуть відкриті, і передбачив їх властивості винятковою точністю.

Наприклад, властивості елемента, існування якого Д. І. Менделєєв передбачив в 1871 р і який був їм названий екасиліцієм, збігаються з властивостями германію, відкритого в 1885 р Винклером.

В цей час, знаючи про будову атомів і молекул, ми можемо більш детально характеризувати властивості елементів на підставі їх положення в періодичній системі за таким планом.

1. 1. Положення елемента в таблиці Д. І. Менделєєва. 2. Заряд ядра атома і загальне число електронів.
  2. 3. Число енергетичних рівнів і розподіл електронів на них.
  3. 4. Електронна конфігурація атома. 5. Характер властивостей (металеві, неметалеві і т.д.).
  4. 5. Вища валентність в оксиді. Формула оксиду, характер його властивостей, рівняння реакцій, що підтверджують припускаєш властивості оксиду.
  5. 6. Гідроокис. Властивості вищої гідроокису. Рівняння реакцій, що підтверджують передбачуваний характер властивостей гідроокису.
  6. 7. Можливість утворення летючого гідриду. Формула гідриду. Валентність елемента в гідриді.
  7. 8. Можливість утворення хлориду. Формула хлориду. Тип хімічного зв’язку елемента з хлором.

Менделєєв передбачив 11 елементів, і всі вони були відкриті:

• в 1875 р П. Лекок де Буабодраном були відкриті галій;
  • в 1879 р Л. Нильсоном і П. Клеве – скандій;
  • в 1898 р Марією Склодовської-Кюрі і П’єром Кюрі – полоній (№ 84) і радій (№ 88);
  • в 1899 р А. Дебьер-ном – актиній (№ 89, передвіщений екалантан);
  • у 1917 р О. Ган і Л. Майтнер (Німеччина) відкрили протактиній (№ 91);
  • в 1925 р В. Ноддак, І. Ноддак і О. Берг – реній (№ 75);
  • в 1937 р К. Пер’є і Е. Сегре (Італія) – технецій (№ 43);
  • в 1939 р М. Перей (Франція) – францій (№ 87);
  • в 1940 р Д. Корсон, К. Мак-кензи і Е. Сегре ( США) – астат (№ 85).

Деякі з цих елементів були відкриті ще за життя Д. І. Менделєєва.

Одночасно, користуючись періодичною системою, Д. І. Менделєєв перевірив атомні ваги багатьох вже відомих елементів і вніс до них виправлення.

Експериментальна перевірка цих поправок підтвердила правоту Д. І. Менделєєва. Логічно завершило періодичну систему відкриття в 1894 р Рамсеєм інертних газів, яких до цього року в періодичній системі не було.

Відкриття періодичного закону направило вчених на пошуки причин періодичності. Воно сприяло розкриттю сутності порядкових номерів груп і періодів, тобто вивчення внутрішньої будови атома, який вважався неподільним.

Періодичний закон багато пояснив, але одночасно поставив перед вченими ряд проблем, вирішення яких призвело до вивчення внутрішньої структури атома, поясненню відмінності в поведінці елементів у хімічних реакціях. Відкриття періодичного закону створило передумови для штучного отримання елементів.

Періодична система, столітній ювілей якої ми відзначали в 1969 р, дотепер є предметом вивчення.
Ідеї ​​Д. І. Менделєєва поклали початок новому періоду в розвитку хімії.