Вільям Гершель: відкривач урану і інфрачервоного випромінювання

Вільям Гершель відкрив нову планету Сонячної системи – Уран, виявив два його супутника, а також супутники Сатурна. Він першим почав вивчати інфрачервоне випромінювання Сонця.

Вільям Гершель народився в сім’ї музиканта і володів великими музичними здібностями. Уже в 14 років він грав в оркестрі, а пізніше служив полковим музикантом в Ганновері. Перебравшись до Англії, Гершель продовжив заняття музикою. Він грав на органі, працював розпорядником концертів і вчителем музики. Астрономія була його хобі, якому він присвячував весь вільний час.

Телескопи коштували дорого, а у музиканта зайвих грошей не було, тому він виготовляв їх самостійно, вручну шліфуючи дзеркала. Незабаром він досяг у цій справі видатних успіхів, і за його телескопами стояла черга з любителів астрономії. Вільяму Гершель пощастило: про нього дізнався король Англії Георг III, сам захоплений спостереженнями за зірками.

Монарх завітав Гершель чин королівського астронома і виділив кошти на створення обсерваторії. Величезний телескоп, виготовлений Гершелем, довгий час залишався найбільшим і найпотужнішим в світі.

13 березня 1781 року астроном побачив в телескоп незвичайне небесне тіло. На зірку воно не було схоже, і Гершель вирішив, що це комета. Але подальші спостереження показали, що тіло рухається зовсім не так, як це робила б комета. Вільям Гершель повідомив про своє відкриття астрономічного товариства, все ще сумніваючись в природі виявленого їм об’єкта. Розрахунки орбіти, вироблені декількома незалежними астрономами, показали: це нова планета Сонячної системи.

Відкриття було воістину грандіозним: вперше з античних часів розширилися межі нашої планетної системи. Вільям Гершель став знаменитістю, король нагородив його довічною пенсією, але поставив одну умову: астроном повинен переїхати ближче до королівської резиденції, щоб члени монаршої сім’ї могли приходити в його обсерваторію і дивитися в телескопи.

Знаменитий астроном за своє життя написав безліч музичних творів, серед яких 24 симфонії. Його музика до сих пір користується популярністю, її виконують сучасні оркестри
Теплі невидимі промені

Гершель відкрив ще чотири нових небесних тіла: два супутника Урана і два – Сатурна. Потім він зацікавився подвійними зірками і виявив, що вони не просто знаходяться поруч, а мають загальний центр обертання. Наступне відкриття Гершеля стосувалося Чумацького Шляху: астроном припустив, що той має форму диска, а наша Сонячна система є його частиною.

Вільям Гершель хотів назвати знову відкриту планету «Зірка Георга», в честь свого покровителя. Інші астрономи пропонували варіант «Гершель» – по імені першовідкривача. В результаті планета була назвала на честь бога неба Урану.

Інфрачервоне випромінювання Вільям Гершель виявив випадково. Він шукав фільтри, за допомогою яких можна безпечно спостерігати за Сонцем. Пробуючи фільтри різних кольорів, астроном помітив, що деякі з них нагріваються більше, деякі менше. Тоді він взяв прозору призму (багатогранник), здатність заломлення сонячні промені і розкладає їх на різні кольори спектру, і термометр. Він виміряв температуру всіх ділянок спектра і з’ясував, що ділянка за кордоном червоного кольору гаряче інших. Це означало, що на термометр діє випромінювання, яке не сприймає людське око.

Астроном припустив, що сонячні промені – це не просто світло, до їх складу входить ще і теплове випромінювання, яке неможливо побачити. Воно підпорядковується законам оптики, а значить, його природа подібна до природою світла, але це випромінювання має інший вплив. Так в 1800 році почалося вивчення інфрачервоного випромінювання, яке зіграло важливу роль в астрономічних дослідженнях.