Видатні астрономи і астрофізики

Адамс, Джон (1819-1892) — англійський астроном. На підставі теоретичних розрахунків встановив існування планети Нептун.

Альфонс X (Мудрий) (1252-1282 рр.)  — король Кастилії і Леона. Протегував наук, займався астрономією. Організував складання астрономічні таблиці («Альфонсинские таблиці»), що містять обчислення великий для того часу точністю.

Амбарцумян, Віктор Амазаспович (1908-1996) — радянський астрофізик. Розробляв проблеми, пов’язані з космогонією зірок і галактик, фізичною природою світил, міжзоряному середовищем.

Аристарх Самоський (близько 310-230 до н. е..) — видатний давньогрецький вчений, вперше визначив відстань від Землі до Місяця і Сонця.

Аристотель (384-322 до н. е.) — великий учений Стародавньої Греції. Його твори охоплюють майже всі сучасні йому галузі знання. Створив концепцію будови Всесвіту. Обґрунтував кулястість Землі. Стверджував, що Земля — нерухомий центр Всесвіту, навколо якого обертаються всі небесні тіла.

Армстронг, Ніл Алден (р. 1930) — американський астронавт, перша людина, що ступила на поверхню Місяця.

Бааде, Вільгельм Генріх Вальтер (1893-1960) — американський астроном, який досліджував будову зоряних систем.

Білопольський, Аристарх Аполлонович (1854-1934) — російський астроном. Досліджував закони обертання Сонця, довів метеоритну будову кільця Сатурна, проводив дослідження спектрів зірок.

Бессель, Фрідріх Вільгельм (1784-1846) — видатний німецький астроном і геодезист. Першим виміряв відстань

Бете, Ханс Альбрехт (р. 1906) — німецький та американський фізик. Створив теорію джерела енергії зірок (результат ядерних реакцій).

Біруні, Абу Рейхан Мухаммед ібн Ахмед аль-Біруні (973— 1048) — видатний середньоазіатський вчений-енциклопедист, відомий працями з географії, історії, медицини, математики та астрономії.

Бразі, Тихо (1546-1601) — видатний датський астроном. Заснував обсерваторію Ураниборг, його спостереження небесних тіл істотно відрізнялися більш високою точністю, ніж у всіх його попередників, і поклали початок сучасної астрометрії.

Брадлей, Джеймс (1693-1762) — англійський астроном, один з основоположників сучасної зоряної астрономії.

Бредихін Федір Олександрович (1831-1904) — російський астроном, творець теорій освіти кометних хвостів і походження метеорних потоків.

Бруно, Джордано Філіпа (1548-1600) — видатний італійський філософ. Автор вчення про те, що зірки подібні Сонцю, і вчення про множинність населених світів.

Вокулер, Жерар Анрі де (р. 1918) — французький і американський астроном. Роботи присвячені вивченню Марса, планет і галактик.

Воронцов-Вельямінов, ‘Борис Олександрович (1904-1994) — радянський астроном, дослідник туманностей і галактик.

Гагарін Юрій Олексійович (1934-1968) — перша людина, що зробила політ у космос.

Галілей, Галілео (1564-1642) — великий італійський фізик, астроном. Один з творців сучасної фізики і науки про Всесвіту.

Галлей, Едмунд (1656-1742) — англійський астроном. Відкрив, що зірки мають власний рух і не є неподвиж ними. Встановив, що комета (пізніше названа його ім’ям) належить Сонячній системі і з’являється періодично.

Гамов, Джордж (Георгій Антонович) (1904-1968) — американський фізик. Запропонував модель утворення Всесвіту (Великий вибух), досліджував ядерні реакції в зірках і на ранній стадії розширення Всесвіту.

Гевелій, Ян (1611-1687) — польський астроном, засновник селенографии. Склав перші докладні карти Місяця.

Гершель, Вільям (Фрідріх Вільгельм) (1738-1822) —англійський астроном. Відкрив і дослідив багато туманностей, подвійних зірок, планету Уран. Виявив рух Сонця в просторі серед зірок.

Гиппарх ( II ст. до н. е..) — найбільший давньогрецький астроном. Встановив поділ зірок за їх видимому блиску на зоряні величини. Склав великий і для свого часу досить точний каталог зірок.

Гудрайк, Джон (1764-1786) — англійський астроном. Відкрив періодичність зміни блиску зірки Алголь в сузір’ї Персея.

Гук, Роберт (1635-1703) — англійський фізик, астроном. Автор робіт з механіки та різних областей фізики, теорії тяжіння і небесної механіки.

Гюйгенс, Християн (1629-1695) — голландський фізик, математик, астроном. Виготовив перші маятникові годинник, відкрив супутник Сатурна Титан.

Д ‘ Аламбер, Жан Лерон (1717-1783) — французький математик і філософ. Розробляв питання механіки і руху небесних тел.

Джині, Джеймс Хопвуд (1877-1946) — англійський астроном і фізик. Автор космогонічної гіпотези (гіпотеза Джинса), займався вивченням зірок, зоряних систем і туманностей.

Зельдовіч, Яків Борисович (1914-1987) — радянський фізик і астрофізик. Автор робіт з космології і еволюції зірок.

Кант, Іммануїл (1724-1804) — видатний німецький вчений і філософ; висунув наукову гіпотезу походження небесних тел.

Кассіні, Джованні Доменіко (1625-1712) — італійський і французький астроном. Засновник і перший директор Паризької обсерваторії.

Кеплер, Йоганн (1571-1630) — великий німецький астроном. Встановив три закони, за якими відбуваються руху планет в Сонячній системі.

Клеро, Алексіс Клод (1713-1765) — французький математик. Вивчав руху тіл в Сонячній системі. Роботи Клеро мали велике значення для астрономії.

Койпер, Джерард (1905-1973) — американський астроном. Основні наукові роботи відносяться до фізики зірок, планет іїх супутників.

Коперник, Микола (1473-1543) —великий польський астроном, творець геліоцентричної системи світу, в якій Земля — рядова планета.

Корольов Сергій Павлович (1907-1966) — радянський вчений, конструктор. Розробив ракети, за допомогою яких був запущений перший штучний супутник Землі і на яких вперше було здійснено космічні польоти.

Лагранж, Жозеф Луї де (1736-1813) —французький математик і астроном. Теоретик небесної механіки, запропонував одну з гіпотез походження комет.

Лаплас, П’єр Симон (1749-1827) — французький математик і астроном. Розробив гіпотезу утворення Сонця і планет.

Леверье, Урбен Жан Жозеф (1811-1877) — французький астроном. На підставі обчислень була відкрита планета Нептун.

Лексель, Андрій Іванович (1740-1784) — російський астроном. Досліджував рух комети, що згодом отримала його ім’я. Довів, що відкрите Вільямом Гершелем небесне тіло насправді є планетою Уран.

Леметр, Жорж (1894-1966) — бельгійський астроном, один із творців сучасної теорії освіти і розширення Всесвіту.

Лівітт, Генрієтта (1868-1921) — американський астроном. Встановила залежність між періодом зміни блиску змінних зірок (цефеїд) та їх светимостью, що дало можливість визначати відстані до далеких зоряних систем.

Ломоносов Михайло Васильович (1711-1765) — видатний російський учений-енциклопедист. В області астрономії запропонував тип телескопа-рефлектора, виявив існування атмосфери у Венери.

Максутов, Дмитро Дмитрович (1896-1964) — радянський оптик. Створив телескоп, названий менисковым телескопом Максутова.

Ньюком, Саймон (1835-1909) — американський астроном, створив перший фундаментальний каталог зірок, визначив астрономічні постійні.

Ньютон, Ісаак (1643-1727) — великий англійський фізик, математик, астроном. Творець фізики і математики Нового часу. Відкрив закон всесвітнього тяжіння.

Омар Хайям (1048-1123) — видатний перський поет, філософ, математик і астроном

Оорт, Ян (1900-1992) — голландський астроном. Вивчав будову Галактики, займався питаннями космогонії.

Пензіас, Арно (р. 1933) — американський фізик, радіотехнік, астроном. Один з першовідкривачів (спільно з Робертом Вілсоном) реліктового випромінювання.

Піацці, Джузеппе (1746-1826) — італійський астроном. Відкрив першу малу планету — Цереру.

Пікар, Жан (1620-1682) — французький астроном. Виміряв дугу земного меридіана між Парижем і Амьеном, що дозволило більш точно визначити розміри Землі

Піфагор Самоський (близько 570-500 до н. е..) — видатний давньогрецький математик, творець філософської школи, представники якої стверджували ідеї сферичності Землі і гелиоцентрическое будову Всесвіту (Сонячної системи).

Птолемей, Клавдій (близько 87-165) — один з найбільших вчених Давньої Греції, географ, оптик, астроном. Розробив геоцентричну систему світу. Автор трактату «Альмагест».

Сейферт, Карл Кінан (1911-1960) — американський астроном. Основні наукові роботи присвячені вивченню галактик.

Скіапареллі, Джованні Вірджініо (1835-1910) — італійський астроном. Спостерігаючи поверхню Марса, відкрив на ній «канали» і «моря».

Струве, Василь Якович (1793-1864) — російський астроном, засновник і перший директор Пулковської обсерваторії.

Тейлор, Джозеф (р. 1941) — американський астроном, відкрив (спільно з Расселом Халлсом) уповільнення обігу подвійних пульсарів, довів існування гравітаційних хвиль.

Вілсон, Роберт Вудроу (р. 1936) — американський фізик, радіотехнік і астроном, один з першовідкривачів (спільно з Арно Пензиасом) реліктового випромінювання.

Улугбек, Мірза Мухаммад ібн Шахрух ібн Тимур Улугбек Гурган (1394-1449) — правитель Самарканда, узбецький астроном і математик. Заснував в Самарканді чудову обсерваторію.

Фаулер, Вільям Альфред (1911-1995) — американський астрофізик, вніс великий внесок у дослідження будови зірок, ядерних реакцій в зірках.

Фламмаріон, Ніколя Камілл (1842-1925) — французький астроном. Самий відомий популяризатор астрономії свого часу.

Фраунгофер, Йозеф (1787-1826) — німецький фізик і оптик. Вперше виявив численні лінії поглинання в сонячному спектрі, названі згодом його ім’ям.

Фрідман, Олександр Олександрович (1888-1925) — російський математик і геофізик. Зробив одне з найбільших відкриттів в астрономії — передбачив розширення Всесвіту.

Хаббл, Едвін Пауелл (1889-1953) — американський астроном. Вперше встановив, що далекі туманності — це зоряні системи, схожі з нашою Галактикою.

Халлс, Рассел (р. 1950) — американський астроном, відкрив (спільно з Джозефом Тейлором) уповільнення обігу подвійних пульсарів, довів існування гравітаційних хвиль.

Хойл, Фред (р. 1915) — англійський астроном, який працював над створенням теорії утворення і еволюції зірок, космології.

Хокінг, Стівен (р. 1942) — англійський астрофізик. Займався проблемами космології, запропонував нову теорію освіти і «випаровування» чорних дір.

Хол, Асаф (1829-1907) — американський астроном. У 1877 р. відкрив супутники Марса — Фобос і Деймос.

Хыоиш, Ентоні (р. 1924) — англійський астроном. Вивчав космічні радиоисточники. Відкрив (спільно з Джоселін Белл) існування пульсарів.

Цандер, Фрідріх Артурович (1887-1933) — радянський вчений, винахідник, один з піонерів ракетної техніки.

Ціолковський Костянтин Едуардович (1857-1935) — видатний російський учений. Йому належить ряд найбільших відкриттів в області ракетної техніки й теорії міжпланетних повідомлень.

Чандрасекара, Субраманьян (1910-1995) — індійський і американський астрофізик, досліджував будову зірок, створив теорію будови білих карликів, займався питаннями динаміки і стійкості зірок.

Чижевський, Олександр Леонідович (1897-1964) — радянський натураліст, біолог, астроном. Досліджував вплив Сонця і космічних випромінювань на організм людини і тварин.

Шайн, Григорій Абрамович (1892-1956) — радянський астроном, один з найбільших астрофізиків XX ст.

Шеплі, Харлоу (1885-1972) — американський астроном. Займався вивченням будови Галактики, досліджував змінні зірки в нашій та інших галактиках.

Шкловський, Йосип Самійлович (1916-1985) — видатний радянський астрофізик,, активний дослідник питань, пов’язаних з проблемою життя у Всесвіті.

Шмідт Отто Юлійович (1891-1956) — радянський математик, астроном і полярний дослідник. Розробив гіпотезу утворення Землі і планет з холодної газопилової хмари, що оточував Сонце.

Штернберг, Павло Карлович (1865-1920) — астроном і революційний діяч. Ім’я Штернберга носить Державний астрономічний інститут Московського університету.

Еддінгтон, Артур Стенлі (1882-1944) — англійський астроном і фізик. Основоположник сучасного уявлення про будову зірок.

Эйлер, Леонард (1707-1783) — математик, фізик, астроном. Займався дослідженнями руху тіл Сонячної системи.

Ейнштейн Альберт (1879-1955) — великий американський фізик. В астрономії — творець сучасної теорії гравітації і космології.

Янський, Карл (1905-1950) — американський радіоінженер. Виявив космічне радіовипромінювання, джерело якого ототожнив з Чумацьким Шляхом.