Подвійна зірка

Ще в XVIII в. В. Гершель зауважив, що дві зірки, розташовані на дуже близькій відстані, звертаються одна навколо іншої. Так були відкриті подвійні зірки.

Прикладом фізичної (або істинної) подвійний є зірка ε Ліри (ліва в нижньому кутку традиційного малюнка сузір’я). Як подвійну її бачать люди з дуже гострим зором, для інших необхідний хоча б бінокль.

Подвійних зірок дуже багато: не менше 60% всіх зірок входить в подвійні системи.

Оптичні (візуальні) подвійні зірки

Найбільш відома пара зірок Алькор (середня зірка ковша Великої Ведмедиці) і Міцар. Це приклад оптичної подвійний – вони просто випадково видно практично в одному напрямку.

В системі Алькор-Міцар зірка з меншим блиском знаходиться в кілька разів далі від нас, ніж яскравіша. Цікаво, що світність цієї зірки в дійсності більше, ніж більш яскравою.

Спектрально-подвійні зірки

Зірок, подвійність яких можна виявити неозброєним оком або в телескоп, не так багато. Значно більше таких подвійних, у яких відстані між компонентами настільки малі, що неможливо побачити їх окремо. Для їх виявлення потрібні дослідження спектрів.

Астрометричні подвійні зірки

Деякі подвійні системи виявляються астрометричної методами. Так, наприклад, була відкрита подвійність найяскравішої і однією з найближчих до нас зірки Сіріус. Було виявлено, що Сіріус рухається не по прямій лінії (точніше, не по дузі великого кола, який грає роль прямої на сфері), а періодично відхиляється від неї. Це було інтерпретовано як наявність досить великого супутника з масою, приблизно рівною масі Сонця. Дійсно, як тільки з’явився досить потужний телескоп, то такий супутник (перший білий карлик) був відкритий.

Вивченню тісних подвійних в даний час приділяється особлива увага. У деяких випадках спостереження тісних подвійних зірок дозволяють отримати інформацію не тільки про їх масах, але і про форму поверхні, про розподіл температури по поверхні, вивчити процеси, що відбуваються в їх атмосферах. У тісних подвійних системах спостерігаються газові диски.

Рух подвійних зірок

У подвійних системах рух відбувається відносно центру мас. Оскільки рух періодичне, то і променева швидкість кожної компоненти періодично змінюється (рис. 66).

При наближенні до нас вона негативна, при видаленні позитивна, тому спектральні лінії кожної компоненти будуть періодично зміщуватися то до червоного, то до синього кінця спектра. Причому рух це повинно відбуватися в протифазі, т. Е. Якщо лінії однієї зірки зміщуються до червоного, то інший – до синього кінця спектра. Іноді одна зірка настільки слабше іншого, що видно тільки одна система ліній. Але цього достатньо, щоб визначити криву швидкостей і орбіту зірки, а значить, і масу системи.