Планети-гіганти Сонячної системи: доповідь

Юпітер – найбільша планета Сонячної системи, він має найбільші радіус і масу. Тому прискорення вільного падіння на Юпітері в 2,67 рази більше, ніж на Землі. Склад Юпітера схожий на склад зірок: водень в ньому становить приблизно 80%, гелій – приблизно 17%. Величезна швидкість обертання Юпітера призводить до того, що він сильно сплюснутий біля полюсів. Юпітер має потужне магнітне поле, походження якого пов’язане з тим, що в надрах Юпітера існує величезний тиск, при якому водень переходить в металевий стан.

У Юпітера 64 супутника, найбільші – Іо, Європа, Ганімед і Калісто, їх розміри порівнянні з розміром Місяця. Ці супутники видно з Землі в сильний бінокль.

Сатурн – планета, знаменита своїми кільцями. Кільця Сатурна є тонким шаром уламків різного розміру, що обертаються навколо нього. Перше кільце було відкрито в 1656 р нідерландським астрономом і фізиком X. Гюйгенсом (1629-1695). Знімки, передані на Землю з космічних кораблів «Вояджер», показали, що таких кілець майже 1000. Їх ширина від 25 до 90 км.

Навколо Сатурна обертаються 62 супутника, найбільш великим є Титан, має діаметр в 1,5 рази більше діаметра Місяця.

Уран так само, як Сатурн і Юпітер, являє собою газова куля, що складається з водню, гелію, метану й аміаку. У нього теж є кільця, тільки порівняно тонкі. Уран має 27 супутників різного розміру, діаметр багатьох з них перевищує 1000 км.

Нептун дуже схожий за своїми фізичними властивостями на Уран. Його розмір і маса близькі до значень розміру і маси Урана, атмосфера має такий же склад. Він оточений системою кілець, більш тонких, ніж Уран, і навколо нього обертаються 13 супутників діаметром від 54 до 400 км.

Історія відкриття Нептуна дуже цікава, вона підтверджує не тільки справедливість фізичних законів, але і їх передбачувану роль в науковому пізнанні. Нептун – найдальша планета Сонячної системи, і виявити її в ході спостережень вчені ніяк не могли. Вивчаючи в середині XIX в. рух Урана, англійський астроном Дж.-К. Адамс (1819-1892) і французький астроном У.-Ж. Леверье (1811 -1877) виявили, що Уран рухається з деякими відхиленнями від тієї орбіти, яку вони розрахували для нього, користуючись законами руху Ньютона. Вони припустили, що за Ураном знаходиться ще одна планета, тяжіння до якої спотворює розраховану траєкторію його руху. Скориставшись законом всесвітнього тяжіння, вони розрахували координати передбачуваної планети. Пізніше Нептун виявили саме в тому місці, координати якого ними були розраховані.

У 1930 р таким же чином був відкритий Плутон, який довгий час вважався дев’ятою планетою Сонячної системи (має 4 супутника). Однак в 2006 році була висловлена ​​гіпотеза, що Плутон – зійшов з орбіти супутник Нептуна.

...