Населення Сонячної системи

Отже, до 2006 р Сонячна система містила 9 великих планет.
Середня відстань планет від Сонця підпорядковується емпіричному правилу Тіціуса-Боде, згідно з яким

r = (0,4 + 0,3’2n) а. е.,

де n – числа від 0 до 6. Цьому правилу не підкоряються тільки Меркурій, Нептун і Плутон. Дія правила Тіціуса-Боде можна побачити в табл. 9.1.

Між орбітами Марса і Юпітера знаходиться Головний пояс астероїдів. У зовнішніх планет-гігантів Юпітера, Сатурна, Урана і Нептуна відкрито величезну кількість малих супутників. Це змушує припустити, що простір навколо цих газових гігантів багате кам’яними тілами, і прогрес у техніці спостережень призведе до нових відкриттів більш дрібних супутників. У Юпітера відкриті тіла кілометрового розміру, причому кількість цих тіл може досягати кілька сотень. У Сатурна, Урана і Нептуна також виявлені нові далекі зовнішні супутники, які можуть бути захопленими астероїдами.

До початку 2004 у великих планет відомі 136 супутників. Земля має один супутник – Місяць, Марс – 2 супутники, Юпітер – 61, Сатурн – 31, Уран – 27, Нептун – 13, Плутон – 1.

Сучасні спостереження показали нові розподілу малих тіл в Сонячній системі, значні популяції за межами Головного астероїдний пояс. Відкрито другий астероїдний пояс – Койпера, що знаходиться за орбітою Нептуна і за масою сильно перевершує Головний астероїдний пояс. Значними є сімейство троянців на орбіті Юпітера, а також популяція навколоземних астероїдів. На витягнутих орбітах, які перетинають орбіти великих планет, виявлена ​​велика кількість астероїдів, а за іншими характеристиками нагадують комети. Існування двох значних популяцій малих тіл на орбіті Юпітера, званих троянцями і знаходяться в лагранжевих стійких точках лібрації обмеженою завдання трьох тіл, змусило спостерігачів шукати подібне сімейство в інших планет. Спочатку вони були виявлені у Марса, тепер відкритий перший троянець у Нептуна. Від кута нахилу екватора планети до площини орбіти і від витягнутості орбіти планети залежить зміна пір року на планеті. Нахил осі обертання планети – це кут між віссю обертання планети і перпендикуляром до площини її орбіти, або, іншими словами, кут між площиною екватора планети і площиною орбіти. Вісь обертання Землі відхилена від перпендикуляра до площини її орбіти на кут, рівний приблизно 23,5 °. Якби не було цього нахилу, зміни пір року на Землі не існувало б. Регулярна зміна пір року – наслідок руху Землі навколо Сонця і нахилу осі обертання Землі до площини орбіти. Аналогічна зміна пір року відбувається на Марсі.

Найдовші добу – на Венері, вони тривають 243 земних діб. Планети-гіганти обертаються навколо своєї осі дуже швидко. Тривалість доби на Юпітері – всього 9,92 години.

Одним з найважливіших факторів, що впливають на клімат планет, є сонячне випромінювання, падаюче на планету. Сонячне випромінювання, падаюче на планету, частково відбивається в космічний простір, частково поглинається. Поглинена енергія нагріває поверхню планети. Винятково важливим фактором, що впливає на клімат планет, є наявність або відсутність атмосфери. Атмосфера планети впливає на тепловий режим планети. Щільна атмосфера планети впливає на клімат кількома шляхами:

а) парниковий ефект збільшує температуру поверхні;
б) атмосфера згладжує добові коливання температури;
в) рух повітряних мас (циркуляція атмосфери) згладжує різницю температур між екватором і полюсом.