Квазари у Всесвіті

Ще недавно астрономи вважали, що у Всесвіті космічні об’єкти мало змінюються з плином часу. Правда, були відомі змінні зірки, а також спалахи нових і наднових зірок. Крім цього, виявилося, що деякі галактики є джерелами потужного радіовипромінювання.

У порівнянні з величезними галактиками, квазари у Всесвіті мізерно малі

У 1963 р на дуже великих відстанях від нашої Галактики були виявлені вражаючі об’єкти – квазари. У порівнянні з величезними галактиками, квазари мізерно малі. Але кожен квазар випромінює в сотні разів більше енергії, ніж самі гігантські відомі нам галактики, що складаються з сотень мільярдів зірок.

Квазари у Всесвіті виявилися одним з тих сюрпризів, які час від часу підносить нам Всесвіт. Однак їх фізична природа вимагає пояснення, а саме, які фізичні процеси можуть приводити до виділення таких грандіозних кількостей енергії. Крім цього, яке місце займають квазари в ряду різних космічних об’єктів? Чи є квазари у Всесвіті унікальними утвореннями, своєрідним винятком із загального правила або закономірним етапом у розвитку космічних систем? Чи не є квазари у Всесвіті деякої стадією розвитку космічних об’єктів, можливо, однією з найбільш ранніх? У всякому разі, аналіз електромагнітного випромінювання квазарів виявляє явну схожість між ними і ядрами деяких типів радиогалактик.

Астрономи звернули увагу на досить цікаву обставину. Майже всі відомі квазари у Всесвіті – самотні об’єкти. З іншого боку, близькі до них за властивостями радіогалактики, як правило, входять в скупчення галактик і є їх центральними членами, найбільш яскравими і активними.

Звідси виникає думка, що квазари у Всесвіті – це “протоскопленій” галактик, т. Е. Об’єкти, в результаті подальшої еволюції яких виникали в подальшому галактики і скупчення галактик.

На користь подібного припущення говорить, наприклад, активність ядер галактик, вельми схожа з активністю квазарів, хоча і не така бурхлива. Особливо бурхливі процеси протікають в ядрах так званих сейфертовських галактик. Ці ядра мають дуже малі розміри, які можна порівняти з розмірами квазарів і подібно до них мають надзвичайно потужним електромагнітним випромінюванням. У них відбуваються руху газу з величезними швидкостями, що досягають декількох тисяч кілометрів в секунду. У багатьох сейфертовських галактик спостерігаються викиди компактних газових хмар з масами в десятки і сотні сонячних мас. При цьому виділяється колосальна енергія.

Не виключено, що енергія випромінювання квазарів і активність ядер галактик породжуються подібними фізичними процесами.

Як ми вже говорили, квазари у Всесвіті – вельми віддалені об’єкти. А чим далі від нас знаходиться той чи інший космічний об’єкт, тим у більш далекому минулому ми його спостерігаємо. Галактики, в тому числі і галактики з активними ядрами, в середньому, розташовані у Всесвіті ближче, ніж квазари. Отже, це об’єкти більш пізнього покоління – вони повинні були утворитися пізніше квазарів. І це важливе свідчення того, що квазари у Всесвіті, можливо, є ядрами галактик.

...