Едмунд Галлей: рух зірок і комет

Едмунд Галлей першим з астрономів відкрив власний рух зірок. Він багато сил присвятив дослідженню комет, розрахував рух двох десятків з них і передбачив появу комети, яку назвали в його честь.

Едмунд Галлей був сином миловара, і його батько, ще в ранньому дитинстві помітив здібності сина до науки, постарався дати йому гарну освіту. У сімнадцять років Едмунд вступив до Оксфордського університету, а вже через два роки вийшла його перша наукова робота «Про орбітах планет», в якій було чимало свіжих думок і тонких спостережень. Він відкрив так звані нерівності Сатурна і Юпітера: у першій з цих планет швидкість руху зменшується, у другій – зростає.

Після цього палкого юнака захопила нова задача: він вирішив скласти карту зоряного неба Південної півкулі. В Європі зробити це було неможливо, і він вирушив у далеку і небезпечну подорож на острів Святої Єлени в Південній Атлантиці. Попередньо йому довелося добитися дозволу і підтримки від Лондонського королівського товариства. І його підтримали, незважаючи на те що Едмунду Галлею тоді ледь виповнилося двадцять років.

Півтора року він дивився в телескоп на незнайоме небо, визначав координати зірок і становив карти сузір’їв. Повернувшись, Галлей опублікував перший каталог південних зірок, куди входив 341 об’єкт. Молодого вченого нагородили науковим ступенем і взяли в члени Лондонського королівського товариства.

Незабаром Галлей зробив ще одне відкриття: він придумав, як більш точно визначити відстань від Землі до Сонця, тобто одну астрономічну одиницю. Для цього вчений пропонував використовувати момент проходження Венери по диску Сонця. Коли планета опиняється між Землею і Сонцем, її можна бачити на сонячному диску, де вона здається невеликим чорною цяткою, яке переміщається по світила. Якщо спостерігати за Венерою з двох точок, розташованих на різних широтах, знати точну відстань між ними і кут зсуву, можна за формулою розрахувати, скільки кілометрів до Сонця.

Всесвіт

За часів Галлея Всесвіт уявлявся не такий величезною, як зараз. Спостерігаючи за туманностями, які вважалися ущільненнями, що відображають сонячне світло, вчений припустив, що вони можуть мати розміри не менше нашої Сонячної системи. Це було дуже сміливе твердження

Дослідження Едмунда Галлея зробили переворот в уявленні про кометах. Раніше вважалося, що комети прилітають в Сонячну систему з космосу, а потім знову відлітають у невідомому напрямку.

Подорожуючи по Європі в 1680 році, Галлей, як і інші його сучасники, спостерігав яскраву комету. Через два роки, спостерігаючи за новою кометою зі своєї обсерваторії, Галлей вирішив впритул зайнятися вивченням цих небесних тіл. Він знайшов записи інших астрономів про спостереження комет за багато століть і зайнявся обчисленнями. В результаті Галлей виявив, що багато хто з комет насправді є одним і тим же небесним тілом. Він припустив, що та комета, яка з’явилася над Землею в 1682 році, рухається по орбіті в формі еліпса і проходить над нашою планетою кожні 75-76 років. Галлей передбачив її появу в 1758 році, і його пророцтво збулося. Правда, сам вчений до цієї дати не дожив, але комету назвали в його честь.

Також Галлей займався порівнянням сучасних йому каталогів зірок з каталогами античних часів і зрозумів, що зірки – зовсім не нерухомі об’єкти. Так сталося відкриття власного руху зірок.