Цікаві факти про планети

Що таке «червона планета»?

Марс — це найближча до Землі планета після Венери, і це єдина планета, у якої є атмосфера, а денна температура близька до земної. Марс називають «червоною планетою». Такий колір її поверхня має, завдяки залізу в його грунті.

Марсіанський вулкан Гора Олімп — найбільший в Сонячній системі. За площею він порівняємо з територією Ірландії, а по висоті — втричі вище Евересту.

У Марса два невеликих супутники — Фобос і Деймос. Фобос близько 27 км у поперечнику, а Деймос — всього 15 км.

Яка планета знаходиться ближче всього до Сонця?

Меркурій — це найближча до Сонця планета. Від нашого світила він знаходиться на відстані 45,9-69,7 мільйона км. Серед усіх планет Сонячної системи-Меркурій найшвидший: він робить оборот навколо Сонця за 88 днів (а Земля за 365 днів). А одні меркуріанські добу в 59 разів довше земних! Температура на Меркурії змінюється від -180 °С вночі до +430 °С вдень, при таких температурах свинець плавиться.

Меркурій настільки малий, що його сила тяжіння може утримати лише дуже тонкий шар атмосфери. Вона не затримує метеорити, і вся поверхня планети вкрита жовтою пилом і поцяткована кратерами, як і на Місяці.

На якій планеті можливо знайти сліди життя?

Така фотографія поверхні Марса була отримана з космічного апарату Оппортьюніті

Марс — єдина планета Сонячної системи, на якій в минулому, можливо, була вода, тому вчені шукають там сліди життя. Ми знаємо цю планету як червону кам’янисту пустелю, але є безліч свідчень того, що Марс не завжди був ненаселеним.

Яку планету називають «вечірньою зіркою»?

Венера-друга планета від Сонця, сяє як зірка на нічному небі, оскільки її потужна атмосфера на диво добре відбиває сонячні промені. Ця планета — одна з найяскравіших на нашому небі після Сонця і Місяця. Іноді Венеру називають «вечірньою зіркою», тому що з Землі її видно ввечері, відразу після заходу Сонця. У Венери дуже щільний шар отруйної атмосфери. Ніхто не знав, як виглядає планета, поки в 1982 році корабель «Венера-13» не опустився на її поверхню і не передав кілька фотографій на Землю.

Венера більше інших планет схожа за розміром на Землю. Венера — найгарячіша планета Сонячної системи, температура поверхні близько +470 °С.

Яка планета вкрита «хмарною ковдрою»?

Наша Земля має атмосферу, яка подібна блакитного покривала, вкриває нашу планету від згубних космічних променів, метеоритів.

Але не тільки в Землі є атмосфера. Можна сказати, що Венера — це планета «під хмарним ковдрою», така щільна у неї атмосфера у вигляді отруйного жовтого туману.

На якій планеті найдовший день?

Доба на Венері (тобто час, за який вона робить оборот навколо своєї осі) тривають 243 земних доби — це довший венерианского року, який триває 224,7 дня. Але, оскільки Венера обертається назад, встає Сонце двічі протягом орбітального року планети — кожні 116,8 дня.

З чого складаються «планети-гіганти»?

Планети-гіганти Сонячної системи — Юпітер, Сатурн і Уран. Найбільший з них, Юпітер в 11 разів більше Землі.

Усі планети-гіганти — це газові кулі. «Ступити ногою на поверхню таких планет неможливо: і них немає твердої поверхні. Зате навколо цих планет обертається безліч супутників, які можна порівняти за розміром із Землею. Сама незвичайна планета — Сатурн, її оточують дивно красиві кільця, видимі в телескоп.

Яка планета найбільша?

Юпітер — найбільша планета Сонячної системи. Він вдвічі важче, ніж всі інші планети разом узяті.

У Юпітера немає поверхні, на яку міг би опуститися космічний корабель: вона складається в основному з газів гелію та водню. Сила тяжіння Юпітера настільки велика, що водень у поверхні перетворюється в рідину.

По мірі наближення до ядра Юпітера тиск стає настільки великим, що водень перетворюється в твердий метал.

Скільки супутників у Юпітера?

Чотири найбільших супутники Юпітера були відкриті італійським вченим Галілео Галілеєм на 100 років раніше, ніж астрономи виявили інші, менші супутники. Всього в Юпітера 21 супутник.

Найменший з відкритих Галілеєм супутників — Європа, її діаметр 3138 км Під поверхнею Європи, можливо, є вода, а значить і життя. Ганімед, найбільший природний супутник, відкритий Галілеєм, має 5268 км в поперечнику і більше, ніж планета Меркурій. Каллісто — другий за величиною супутник, 4806 км діаметром, він укритий кратерами. Іо — третій за величиною супутник, 3642 км у поперечнику. Поверхня Іо покрита вулканами.

З чого складаються кільця Сатурна?

Сатурн — одна з планет-гігантів. Вона знаменита тим, що у неї є кільця. Вони складаються з мільйонів крихітних, покритих льодом, скельних фрагментів, вони обертаються навколо планети біля її екватора. Кільця виблискують, коли містяться в них крижинки відбивають сонячне світло. Можливо, кільця Сатурна — це залишки супутника планети, який був зруйнований силою його тяжіння.

Планета складається в основному з газів: з суміші водню, метану й аміаку. Лише дуже невелике ядро планети складається з твердих скельних порід. У цієї планети 62 супутника.

Земний космічний апарат “Кассіні”, запущений у 1997 р. увійшов в атмосферу Сатурна і став його першим штучним супутником.

Яка з планет «лежить на боці»?

Уран — сьома планета від Сонця. Його орбіта знаходиться на відстані в середньому 1,784 мільйона кілометрів від Сонця, Уран проходить її за 84 роки.

Уран обертається навколо своєї осі, яка збігається з площиною його орбіти, тому, можна сказати, постійно «лежить на боці». Кут його нахилу становить 98°, так що його екватор рухається зверху вниз. Цей кут нахилу міг стати результатом зіткнення з метеором або іншою планетою в далекому минулому. Поверхня Урану — крижаний океан рідкого метану (природного газу), глибиною тисячі кілометрів, що надає планеті її чудовий колір. Як і Сатурн, Уран має кільця.

Скільки триває зима на Урані?

Оскільки Уран віддалений від Сонця, там дуже холодно, температура поверхні становить -210 °С. Сонячного світла потрібно всього 8 хвилин, щоб дістатися до Землі, але цілих 2,5 години, щоб дійти до Урану. Влітку на Урані Сонце не заходить 20 років. Взимку 20 років триває тьма. Восени ж Сонце там встає і сідає кожні 9 годин.

Крижана атмосфера Урана складається з газів водню і гелію. Вітри дують на планеті зі швидкістю 2000 км/год, це в десятки разів сильніше земних ураганів.

Чому на Нептуні такий довгий рік?

Нептун — четверта за величиною планета Сонячної системи, він трохи менше Урану, але трохи важче нього. Як і в Урана, океани неймовірно холодного рідкого газу метану надають йому блакитний блиск. Нептун знаходиться так далеко від Сонця, що шлях по його орбіті триває 164,79 земних років. Він досі не закінчив рік з моменту його відкриття в 1846 р.

У цієї планети 8 супутників, названих на честь героїв давньогрецьких міфів — Наяда, Таласа, Деспойна, Галатея, Лариса, Протей, Тритон і Нереїд. Супутник Нептуна Тритон схожий на зелену диню, а його крижані полярні шапки — на рожеве морозиво. На ньому є вулкани викидають фонтани льоду.

Плутон: планета або астероїд?

На відміну від своїх велетенських сусідів з газовою поверхнею, Плутон — маленька кулька з скельних порід, покритий льодом із замерзлого метану. У момент виявлення у 1930 р. невеликий Плутон вважався дев’ятою планетою, найменшою. Але останнім часом Плутон відносять не до планет Сонячної системи, а до однієї з крижаних планет пояса Койпера, який, як вважають вчені, утворився із залишків небесних тіл при формуванні Сонячної системи. Плутон знаходиться далі більшості планет, обертаючись на відстані від 4437 до 7376 мільйонів кілометрів від Сонця. На цій відстані Плутону потрібно 248 років, щоб пройти шлях по навколосонячній орбіті. Він здійснює оборот по-круг своєї осі за 6,4 земних дня, тобто добу там тривають майже земну тиждень.

З чого складається пояс Койпера?

Завдяки вдосконаленню телескопів та космічних приладів астрономи змогли виявити безліч малих тіл близько орбіти Нептуна, біля кордонів Сонячної системи. Цей пояс астероїдів назвали поясом Койпера. Більше тисячі космічних тіл цього поясу складаються, в основному, з льоду, пилу і каменів. З недавніх пір астрономи Землі вважають і найвіддаленішу від Сонця планету Плутон карликовою планетою цього поясу. Вчені вважають, що тіла поясу Койпера — це уламки матеріалу, які залишилися після утворення планет Сонячної системи.

...